Mieszkanka Rybnej skontaktowała się z Międzygminnym Związkiem Komunikacji Pasażerskiej w Tarnowskich Górach licząc, że uda się jej przywrócić chociaż jeden kurs autobusu 780 w okolicach godziny 10. Niestety spotkała się z odmową. Związek zaproponował za to zmianę innej linii, jako pośrednie rozwiązanie. Transformacji ulec miała by trasa autobusu 78 na odcinku pomiędzy przystankami: Strzybnica Ogrodnictwa i Rybna Lotników. Autobus wjeżdżał by odtąd do Rybnej ul. Starowapienną, zamiast jak do tej pory ul. Zagórską.
Propozycję pochwala Rada Dzielnicy Rybna, zwracając uwagę na zwiększającą się liczebność mieszkańców tamtego terenu. Przy ul. Starowapiennej pojawia się coraz więcej nowych domów, co przekłada się na większe zainteresowanie komunikacją miejską. Liczniejsze kursy autobusów tą trasą są zatem jak najbardziej wskazane. Opinie w sprawie zmian musi wyrazić jeszcze Rada Dzielnicy Strzybnica. Jej przewodniczący Andrzej Komenderski zapowiedział, że kwestia ta zostanie poruszona dzisiaj (13 czerwca) na spotkaniu z mieszkańcami.
Zmiana trasy 780 spowodowała liczne komplikacje, szczególnie dla osób starszych dojeżdżających z Rybnej na rehabilitację do GCR "Repty". Dojazd komunikacją miejską jest wprawdzie możliwy z przystanku na Starowapiennej liniami 142 i 614, jednak jest to zaledwie 10 kursów w ciągu dnia. Często by tam dotrzeć trzeba się choć raz przesiąść, a jazda może trwać nawet godzinę, podczas gdy normalnie autobus dojeżdża tam w dwadzieścia kilka minut.
MZKP swoją decyzję o zmianie trasy 780 tłumaczy małą liczbą pasażerów. Pierwotnie autobus obsługiwał też 9 przystanków w Strzybnicy i Rybnej. Jechał wówczas ok. 17 minut dłużej niż teraz. Obecnie jeździ z Szarleja przez Świerklaniec i Tarnowskie Góry do GCR Repty. Badania napełnień przeprowadzone na trasie autobusu wykazały, że z przejazdów między GCR a Strzybnicą korzysta tylko kilka osób, nie wliczając w to pracowników GCR i uczniów szkoły salezjańskiej. Zmiana rozkładu jazdy linii nr 78 dałaby szansę tym ludziom na szybsze dotarcie do pracy i szkoły. Nie jest to z resztą pierwsza zmiana tego kursu. Zaledwie 1 czerwca weszły w życie drobne ulepszenia, m.in. przyspieszono odjazdy z Miedar, co miało umożliwić dogodniejszą przesiadkę na linie 142 oraz 820.